Monday, June 18, 2012

Lajukan Blog Macam F1


Assalamualaikum & hyeee...

Sementara tunggu bola sepak  EURO 2012, jadi aku nak buang masa la dekat blog nie. heeee...

Okey la ea, sesetengah blog kalo bukak memang smpai berjanggut macam kambing nk tnggu kan ?  haish3.. bengang btol.. so, kali neyh ada beberapa cara nk lajukan sket loading blog korang tuh..

so now, kite mulakan cara nk lajukan loading blog korang dengan ungkapan Bismillah... kalo tak buat, tak jadi tau... bergurau...


1. DESIGN > EDIT HTML > TICK EXPAND WIDGET

2. search code:

</head>


3. dah jumpe ? then korang copy & paste code kt bwh neyh n letak kt ATAS code </head> tadi


<script charset='utf-8' src='http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.3.2/jquery.min.js' type='text/javascript'/><script src='http://pwam.googlecode.com/files/jquery.lazyload.js' type='text/javascript'/><script charset='utf-8' type='text/javascript'>$(function(){$("img").lazyload({placeholder:"http://pwam.googlecode.com/files/grey.gif",threshold:200});</script>

4. then, save template !



TIPS LAJUKAN LOADING BLOG

***Gunakan HTML colour
Pastikan anda menggunakan HTML colour untuk background blog. Jangan sesekali guna imej photoshop dan sebagainya untuk background blog kerana imej tersebut mengambil masa yang lama untuk loading berbanding HTML colour. 

***Hosting image ke blogspot
Bila anda ingin letak gambar dalam entri, pastikan upload imej tersebut ke blogspot image.Jangan guna imageshack kerana permintaan URL agak perlahan untuk gambar yang dihostkan ke imageshack


***Kedudukan widget javascript
Jika anda ingin letak widget javascript seperti alaxe widget,live feed traffic,shoutout mix dan lain-lain.Pastikan anda meletakkan widget tersebut kat bawah bahagian blog.Ini untuk memudahkan blog anda loading terlebih dahulu sebelum widget tersebut.Korang tahukan yang widget javascript ni lambat loading.


***Halaman utama
Elakkan halaman utama blog anda yang panjang berjela-jela sehingga 10-20 entri pada halaman tersebut.Letak 3-4 entri pada halaman utama dah memadai.


***Auto Play Music (lagu pada blog)
Lagu yang dipasang pada blog akan menyusahkan pengguna yang mempunyai kelajuan internet yang perlahan seperti broadband. Pada kelajuan internet yang slow, lagu tersebut tidak dapat buffer dengan cepat dan menyebabkan lagu tersekat-sekat.


***Elakkan animasi flash pada blog
Jangan gunakan header atau animasi flash pada blog kerana ianya sangat berat.Semua orang inginkan animasi flash pada blog kerana ianya menarik tetapi penggunaan flash agak melembabkan blog.


p/s : tak tau nak tulis aper, nie pun taip dengan pejamkn mata.. hahahaha... =)

X Tau NaK tuLiS aPe, Nie pUn mAIn TekaN2... SukE? LiKe JeR ^_^

3 comments: